onsdag 1 juli 2015

Skolgång på JordenResaRunt

Svante och Algot går egentligen i förskoleklass. När de inte är på JordenResaRunt alltså. Numera har de ju till och med sommarlov och ska börja första klass strax efter vi kommit hem. Till deras stora glädje har vi lyckats hålla en del kontakt med alla kompisar därhemma. Dels genom klassernas bloggar, dels genom vår egen blogg och dels genom lite mailväxling. Vi hoppas och tror att kompisarna därhemma också har glädje av kontakten.

Men med två extremt frågvisa och vetgiriga 7-åringar stannar inlärningen inte upp bara för att de inte är i skolan. Inte på långa vägar. De suger åt sig som svampar. Inget är för stort eller smått. Man kan lugnt påstå att det handlar om frågebaserad inlärning och Matilda och jag sätts dagligen på prov. Ibland får vi ta hjälp av de som vet bättre, som till exempel professor Google.

Deras, och därmed vårt, skolschema är väldigt ad hoc och jag tvivlar starkt att vi följer någon läroplan. De lär sig nog en del andra saker än kompisarna därhemma. Varken bättre eller sämre. Bara annorlunda. 

Här är ett smakprov på hur "lektionerna" har sett ut så här långt under JordenResaRunt.

Gymnastik
I Asien var det simning, simning, simhopp, simning och lite simning till. Kryddat med tempelklättring i Kambodja och bergsvandring i Klippiga Bergen blir det bra träning.


Matematik
Favoritämnet näst efter gymnastik. Vid varje affärs- och restaurangbesök är frågan vad det kostar, vad vi betalar och hur mycket vi ska få tillbaka. Eftersom valutorna ändras blir det olika storleksordning på beloppen. Valutorna kämpar vi också att få grepp om. 100 baht, hur mycket är det? 50 ringit? 75 000 dong? 10 dollar? Vill man träna mer (och det vill dom) kan man alltid leka affär. "Pappa, vill du köpa bananer. 30 kronor styck" "Ok, då vill jag har tre. Här är 100 kr. Hur mycket får jag tillbaka?" Hepp, så har vi tränat på addition, multiplikation och substruktion. Här är deras affär:


Engelska
Konstant under vår vistelse i USA. Räkna till hundra lärde de sig redan innan vi landat i Nordamerika. Hälsningsfraserna och diverse vanliga glosor är på gång. Och så givetvis massa djurnamn. Ofta vet vi inte vad djuren heter på svenska...

Svenska
Stranden på Koh Phayam var perfekt för skrivövningar. Det gällde bara att hitta en pinne som var bra att skriva med. Och ord som var lagom svåra att stava till. Läsning tränas dels genom högläsning och dels genom att de läser alla skyltar de kommer åt. Problemet är att de flesta skyltar är på engelska. "Pappa, står det family där? Betyder det familj?"

Religion
Mycket funderingar kring detta när vi var i Asien. "Varför visar tanten inte sitt ansikte?" "Vad är det för en tjock gubbe?" "Det är Buddha" "Vem är det?" "Varför skriker farbrorn från det där tornet?" Och så vidare, och så vidare.

Geografi
Så klart! Var är vi nu och vart ska vi sen? 

Historia
När och hur levde indianerna? Hur gick det till när cowboysen kom hit? Det är frågor som stötts och blötts många gånger. På samma sätt har vi diskuterat om khmererna som bodde vid templen i Kambodja. Och om stridsflygplanen på Boing-museet. Varför finns dom? När och var användes dom?

Naturkunskap 
Här är frågeställningarna oändliga. Alla djur och koraller vi sett avhandlas noga. Varför de ser ut som de gör och beter sig som de gör. Men mest spännande är nog vulkaner och gejsrar i Yellowstone. Varför sprutar de varmt vatten? Varför är det vattnet varmt? Var kommer lavan ifrån? Även guldgruvor väcker frågor. Hur vet dom att det finns guld i marken? Hur får de ut guldet från stenen? Varför är sanden röd? Varför, varför, varför...


Allt de ser och upplever bearbetas direkt av deras 7-åriga hjärnor och förstår dom inte kommer det obönhörligen en fråga. Det är bara för oss andra att försöka hänga med så gott det går. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar