torsdag 16 juli 2015

PR kan dom...

John S Pemberton kom på nåt i Atlanta 1886 som fick enorm betydelse för amerikansk populärkultur och vanliga amerikaners liv. Inte bara amerikaner förresten, eftersom det gäller för hela världen. Dessvärre fick hans ide även enorm betydelse för väldigt många människor hälsa. Negativ betydelse. Hans ide var nämligen receptet till världens mest kända dryck; Coca-Cola.

Det är knappast nån hemlighet att vår allmänna inställning till läsk är negativ. Och den har inte blivit mindre negativ av två månaders resande i USA. Snarare tvärtom. Vi anser nämligen att den oerhörda konsumtionen av läsk i världen i allmänhet och USA i synnerhet är en av de största bovarna bakom den fetmaepidemi vi ser i framförallt västvärlden. 

Hur som helst, vi är i Atlanta, Coca-Cola är ett gigantiskt varumärke, vi vill uppleva amerikansk kultur. Givetvis går vi då på "World of Coca-Cola". Dessutom är det ju som de säger "keep your friends close, but your enemies closer".


Jag vet inte riktigt hur jag ska kategorisera World of Coca-Cola. Som museum betraktat är det i bästa fall mediokert. Som marknadsföring enastående bra. 

Vi började med att ledas in i ett rum med en hel del gamla föremål med anknytning till Coca-Cola. Där eldade en tjej upp stämningen som värsta cheerleadern. (Och hon gav oss vatten på vår kvarn angående en av våra fördomar om amerikaners geografikunskaper; när vi sa att vi kom från Sverige undrade hon om vi hade choklad med till henne!) Nästa stopp var en stor biograf som visade hur Coca-Cola bidrar till glädjen i världen. Filmen var så välgjord att jag nästan fick tårar i ögonen. Sen fick vi vandra runt själva i resten av museet. 

De gjorde en stor sak av det hemliga receptet och det är helt uppenbart att det är något de gärna sprider. Tydligen ligger det enda nedskrivna receptet i ett stort kassaskåp som visas under stort ståhej i museet. Tro det den som vill. Det fanns utställningar om historiken, om reklamfilmerna, om sportsammanhang, en miniatyrlinje som visade buteljering och provsmakning förstås. Det finns 100 olika drycker att testa och Sverige är representerat av Bjäre Lingonberry.


Hela besöket lärde oss inte så mycket nytt och som museum betraktat var det inte speciellt informativt. Däremot var det sanslöst välgjort och fint. Ett skolboksexempel på stora A i marknadsföring helt enkelt. World of Coca-Cola har tusentals och åter tusentals besökare. Dessa berättar för alla de känner och inte känner på sociala medier och på annat sätt om sitt besök (som jag just nu). Gratis reklam alltså. Eller tja, det är faktiskt ännu bättre ur Coca-Colas synvinkel. Vi betalade nämligen 60 USD för att komma in, men då ingick var sin liten flaska Coca-Cola...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar