fredag 24 april 2015

Knäckebröd med ost

Nu har vi varit på resande fot i snart tre månader och ni vet hur det är; ibland när man är borta riktigt länge kan man bli sugen på någon mat hemifrån, hur god maten än är där man just befinner sig. För några dagar sedan blev jag sjukt sugen på en fröknäckemacka med ost, men det var inget det kryllade av i Kambodja; varken det ena eller det andra. Döm därför om min förvåning och glädje när jag sprang på det här häromdagen:


Ett knäckebröd bakat på rismjöl och sesamfrön! Jag trodde först att det var något sött, som det där honungs-/sirapsgodiset med sesamfrön som gärna äts i Asien, men det är det inte. Hurra!

Och sen var jag i en annan affär och hittade Skrattande Kon-ost! Jag vet att man numera kan köpa den i Sverige också, men för mig är den för evigt förknippad med barndomens semestrar i Italien, där vi alltid hade sådan på frukostmackorna. :-) Både knäckebröd och ost var därmed fixat.


Det blev succé, inte bara hos mig, utan alla mumsar nu glatt knäcke med ost. 


En förpackning med tre knäcken (ungefär samma storlek som de stora runda hemma) kostar ungefär 5 kr, så inte heller spränger vi semesterbudgeten med den här lyxen.

2 kommentarer:

  1. Tänk att hederligt knäcke plötsligt blir lyxmat!
    Nej den där ko-osten den köper inte heller jag hör hemma i Sverige. Det är liksom semesterost! Men den funkar numera även i Grekland o Kroatien :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med lyx är väldigt relativt. :-) Vi kör hårt med vardagslyx här och detta föll väl in i den kategorin. Kram Matilda

      Radera