fredag 20 mars 2015

Banana pancakes

Om det är något sött i matväg man i första hand förknippar med Thailand är det bananpannkakor. Nästan varenda människa vi berättat för att vi ska till Thailand har utbrustit "Åh, men då måste ni äta de goda bananpannkakorna!" Som varandes matnörd tänkte jag att jag skulle försöka klura ut hemligheten kring varför de är så goda, så jag passade på att fråga Pom häromkvällen.


Och nu ska jag avslöja hemligheten! Men först - om du är en bananpannkakeälskare och vill fortsätta vara det ska du sluta läsa nu! Jag funderade på om det kanske var rismjöl i pannkakorna, eftersom de är så vita, och när jag frågade Pom sa han "Wait a moment" och försvann iväg för att strax komma tillbaka med en påse. På den läste jag det här:


Det är alltså en pannkaksmix alla använder! Inget hemligt recept som ärvts i familjen i generationer, alltså. Man blandar bara i ägg och mjölk och sen har man sina pannkakor. 


Enligt Pom finns det heller ingen tradition av pannkakor i Thailand, utan det är något européerna fört hit. Thailändska pannkakor är alltså egentligen europeiska dito gjorda på mix! Sen kan man förvisso tycka att det är gott ändå, men nästa gång vet ni iallafall vad ni äter. :-)

2 kommentarer:

  1. Vad härligt ni verkar ha det! O matlagningskurs verkar ju grymt kul. Jag hade alldeles glömt att kolla bloggen och nu hamnade jag i akut semesterstämning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika! Vad kul att du har hittat hit. :-) Vi har det jättebra och det är ju kul om vi lyckas inspirera till semesterstämning. Några planer inför sommarens ledighet?

      Radera