onsdag 11 mars 2015

A little bit spicy?

Vi har ju föga förvånande ätit mycket thaii-mat den senaste månaden, men ikväll var det dags för mig att laga min egen mat. Också det thai. Givetvis. Jag har nämligen gått en matlagningskurs. 

Den gemytlige kocken Pom välkomnade mig och ett ungt holländsk par med iskall dryck innan vi begav oss ut i örtträdgården för en lättare teorigenomgång. Vi tittade på citrongräs, söt basilika, galangal, diverse chilis och andra örter och grönsaker. Sedan var det dags att äntra käket. Första rätten var vårrullar. Vi strimlade grönsaker och blandade med nudlar och lite kryddor. Röran paketerades sedan mer eller mindre vackert innan de friterades. Resultatet blev riktigt bra.


Min favorit i det thailändska köket är nog Tom Ka Gai. Jag valde faktiskt att gå kursen just idag eftersom just den soppan stod på menyn. Alltså fick jag tillfälle att lära mig hur man gör och det var riktigt enkelt. I princip kokar man citrongräs, galangal och kyckling i kokosmjölk och på slutet har man i lite andra grönsaker, fisksås, chili och en nypa socker. 


Jag har ätit Tom Ka Gai på många ställen den senaste månaden och även jag är något partiskt så var detta en av de bättre.

Som mellanrätt gjorde vi Yam Nuae Yang, en het sallad på nötkött, gurka, tomat, selleri, lök och chili. Helt ok, men inget jag kommer att beställa in i morgon.

Många thailändska rätter använder sig av currypasta och vi fick lära oss att göra röd currypasta från grunden. Ett stort gäng med kryddor och sen fick man sätta fullt ös på morteln.


Pastan användes sedan till vårt sista rätt, Kang Phed Gai eller röd curry med kyckling. Även denna rätt blev mycket lyckad.


Det blev en lärorik och trevligt kväll även om de nästan gjorde det lite för enkelt för oss. Alla ingredienser var uppmätta i små skålar och vi behövde bara dela eller hacka och tillsätta allt i rätt ordning och där ledde Pom oss väldigt noggrant. Dessutom såg de till att all disk hux flux bara försvann medan vi åt vår nyligen tillredda rätt. Tänk om det kunde hända när jag lagar mat hemma...

Min största lärdom är att det är enkelt och går snabbt att laga riktigt god thai-mat själv. Det största problemet när vi väl står i köket därhemma blir nog att komma över lika bra råvaror och kryddor. Men att det kommer att experimenteras med det thailändska köket när vi är hemma igen är ett som är säkert.

2 kommentarer:

  1. Gullig mössa, lite fingerborgsvarning på den... Ser iaf fram emot att få smaka på de nya kunskaperna.
    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  2. Vaddå - hoppar inte disken undan rätt bra "av sig själv" när jag oxå är närvarande i köket? ;-)

    SvaraRadera