lördag 2 maj 2015

Mitt i naturen del 3 - Glasögonorm

Nu var det ett tag sen Mitt i naturen senast förekom på bloggen, men här i Vietnam har vi stött på en glasögonorm. Den gamla uppenbarelsen var en nött och sliten historia, men efter ömsning av skinn blev den som ny. ;-)


Mina gamla glasögon, som jag älskat över allt på jorden (nästan iallafall - familjen står högre i kurs :-) ), har egentligen spelat ut sin roll sen länge. Strasstenar som trillat av, metall som missfärgats och glasytbehandling som krackelerat gjorde att det var hög tid att byta ut dem. Det hela har försinkats av graviditet och amning, när det är så mycket hormoner i omlopp att synen kan påverkas så mycket att det är dumt att skaffa nya glasögon just då.


Nu har jag iallafall kommit till skott och skaffat inte bara ett utan två nya par. I Vietnam är prisläget något annorlunda än i Sverige, så jag tyckte att jag kunde kosta på mig det. Mitt senaste par hemma kostade 7 500 spänn för sex år sen, medan jag här betalade 1 500 för TVÅ par. Glasen har samma antireflexbehandling och höga brytningsindex, ett måste för att jag ska slippa coca-bottnar till glas.


Nu är det bara att vänja sig - både jag och omgivningen - vid mitt nya utseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar