söndag 17 maj 2015

Museum of Flight

Det här med museer kan de verkligen här borta, det fick ytterligare ett exempel på idag när vi besökte Museum of Flight i södra delarna av Seattle. Det är alltså Boeings museum om flygning, flygplan och rymdfärder jag menar.

Först kom man in i en jättesal där det ömsom hängde, ömsom stod ett helt gäng med flygplan. Det var diverse stridsflygplan, helikoptrar, postflygplan, segelflyg och så vidare.


För mig var stridsflygplanen från Kalla Kriget och Vietnamkriget mest intressant, nämligen MiG-21 och Phantom. Vi fick även provsitta i cockpiten några olika plan, bland annat till en Blackbird.



Nästa givna anhalt var "flygparkeringen" utomhus där vi fick tas oss en närmre titt på några spännande flygplan. Concorde var ju ett självklart huvudnummer. Det är ett imponerande plan. Det flög på dubbel höjd jämfört med dagens trafikplan och korsade Atlanten på halva tiden. Ändå såg det invändigt ut som vilket flygplan som helst. Kanske lite lyxigare än de klasser vi brukar få nöja oss med.


Vi fick också en titt in i Boeing 787, men nästa raritet var utan tvekan ett plan som tjänat som Air Force One åt åtskilliga presidenter med JFK i spetsen. Det bestående minnet är att där var betydligt större plats än i ett vanligt plan, men inte speciellt lyxigt. En kul detalj var hundluckan i dörren in till presidentens rum.



Museet hade även en avdelning om rymdfarkoster med fullskalig model av en rymdfärja och en månbil.


Nöjda och belåtna rullade vi söderut och stannade några mil norr om Portland och smider som bäst på planerna inför i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar