söndag 10 maj 2015

Världens bästa stad?

Vancouver brukar hamna högt, inte sällan allra högst, på listorna när väldens bästa städer rankas. Speciellt med avseende på livskvalitet. Det är inte svårt att föreställa sig då Vancouver är en väldigt, väldigt trevlig stad. Ta två delar Sidney, två delar Stockholm och en del San Francisco. Rör runt och garnera med lite snöklädda bergstoppar i bakgrunden och, voilà, så får du en bra bild av Vancouver.

Med ett knappt dygns resande och nio timmars tidsskillnad i kroppen var vi lite smått mosiga i både kropp och knopp vår första dag här. Så vi bestämde oss för att ta det lite lugnt och att i sakta mak promenera runt i stan.

Efter tre månader i Asien kändes det på många sätt som att komma hem när vi begav oss ut i förmiddagen. Det var mycket som påminde om hemma. Behagligt väder, men ändå lite skön krispighet i luften (ca 20 gr). Skir grönska överallt. Välbekanta björkar, granar, maskrosor, tusenskönor och andra växter. Folk som cyklar, joggar och promenerar. Trafikanter som åtminstone bryr sig lite om trafikreglerna. Rent och prydligt.

Men allt är inte som hemma. Som frukosten till exempel. Tänk dig det mest amerikanska (ja, jag vet att vi är i Kanada) hamburgerhaket, med galonsoffor, tv-apparater, Bon Jovi och Madonna i högtalarna, blaskigt kaffe och allt annat som hör ett sånt ställe till. Där åt vi frukost i morse, och som vi åt! Vi beställde in två av de stora menyerna och tänkte att det blir nog bra till oss alla fem. Det blev det. Och det hade räckt till några till. Haket heter passande nog "Fatburger".

Vi bor i West End, ett stenkast från den stora parken Stanley Park, så efter frukost (eller brunch, då vi unnade oss sovmorgon) stapplade vi norrut. Vi strosade längs strandpromenaden som går runt hela downtown och njöt i fulla drag av omgivningarna och atmosfären.

Vid Canada Place svängde vi söderut för att korsa den halvö som Downtown ligger på. Efter diverse stopp på lekplatser och lite shopping fortsatte vi ut till Granville Island. Där har de renoverat upp vad som verkar ha varit ett industriområde till ett levande område med saluhallar, restauranger och aktiviteter för barn. Sen tog vi en liten båt tillbaka över False Creek och promenerade hem via den södra stranden av halvön.

En mycket bra och lovande inledning på vårt besök i Vancouver. Nu ser vi fram emot några dagar av intensiv utvärdering innan vi bestämmer oss för om vi kan hålla med om epitetet "väldens bästa stad" eller ej.