fredag 13 februari 2015

Ett med naturen del 2

Vi hade blivit varnade för att det finns en del mygg på Koh Phayam och även för att sandflugorna kan vara lömska. Första kvällen såg vi dock bara en enda mygga, jämfört med på Phuket där de flög i stora svärmar vid solnedgången. Efter den första dagen på stranden hade vi heller inte sett några sandflugor, så vi tyckte varningarna kändes något överdrivna.

Andra dagen här på Koh Phayam gick Marcus upp lite tidigare från stranden för att Vidar skulle få sin sena eftermiddagslur och då passade jag på att lägga mig på handduken på stranden för att sola en stund, medan Svante och Algot grävde i sanden. Jag njöt av stunden för med 3 barn är det inte många minuter som spenderas i avslappnat solningsläge, så det gäller att fånga tillfällena i flykten ;-).

En stund senare var det dags att ta en dusch och förbereda sig för kvällen och då såg jag en del röda prickar här och var på kroppen, men tänkte inte så mycket på det. Det gjorde jag däremot dagen efter, när jag såg ut så här:


Stora, röda galet kliande utslag! De svullnade upp som rejäla bölder och jag mådde nästan illa när jag skulle tvåla in mig och var tvungen att röra dem. Konstigt bara att jag inte kände ett dugg när jag fick dem! Räknade till runt 100 bett på hela kroppen. Vanliga myggor brukar inte gilla mig något vidare och de andra har bara fått några få bett, så jag kanske lyckades placera mig i ett sandflugebo? Jag har inte fått några mängder med bett efter den där rejäla omgången, så jag hoppas att jag klara mig bättre framöver. Några mer solningssessioner på seneftermiddagen blir det dock inte! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar