torsdag 21 juli 2016

Mer nötter...

Jag hann inte mer än precis publicera förra inlägget om kokosnötter förrän det rullade in en pickup med två grabbar på flaket. Dessa grabbar skulle med all önskvärd tydlighet visa att det finns ett tredje sätt att plocka kokosnötter (utöver att skicka upp en makak eller sig själv i palmen alltså). Man använder sig helt enkelt en vass krok som sitter i ena änden av en djävligt lång bambustång. 


Med dessa bamburedskap drar man sedan ner nötterna från palmerna. Det formligen regnade kokosnötter från himlen och jag begriper inte hur de lyckades undvika att få en eller annan nöt i skallen. Att använda hjälm har nog ingen ens reflekterat över.

Jag skulle tro att man drar ner nötterna av två skäl. Dels vi man på nåt sätt sälja kokosnötterna och dels är det säkerligen en ren säkerhetsfråga. Speciellt på turistställen. På Thansadet ramlade en nöt på vårt tak och jag trodde hela bungalown exploderade. Det lät så i varje fall. Att få en sån bumling i huvudet är inte att rekommendera.

Ett litet problem för oss med denna skörd är att det lär ju inte ramla ner fler kokosnötter så länge vi är kvar. Därför fjäskade jag till mig en innan de lastade flaket fullt. Så nu har vi påbörjat projekt öppning och innan man kommit så långt som jag beskrev i förra inlägget måste man ta bort allt trådigt jox som finns runt själva nöten. Och det är lite bökigare än man först tror. När man kommit halvvägs ser det ut så här.


Skam den som ger sig och här har vi snacks för ett par tre dagar. Dessutom packad i en perfekt förpackning.


Skulle jag ha glömt hur man gör härifrån kan jag ju alltid läsa blogginlägget från igår...

2 kommentarer:

  1. Då jag gick på stranden på koh mook så damp en nöt ned en halvmeter bakom mej, tur man är så snabb som man är och inte var där då den gick i backen. Då hade man nog fått åka i lastutrymmet på flyget hem...

    SvaraRadera
  2. Nära ögat, bokstavligt talat!

    //M

    SvaraRadera