onsdag 20 juli 2016

Far, jag kan inte få upp min kokosnöt...

I den här delen av världen serveras kokosnötter oftast med sugrör och sked.  Först suger man i sig kokosvattnet och sedan kan man ganska enkelt karva loss den tunna och ganska mjuka hinnan av omoget fruktkött. 

Det är så kallade "young" eller "fresh", det vill säga omogna, kokosnötter som inmundigas på detta vis. De plockas genom att man skickar upp en vältränad makak i palmen där den snurrar på nötterna tills de ramlar i backen. Har man ingen makak får man helt enkelt klättra upp själv om man vi ha några omogna kokosnötter. För vår del har vi åtminstone två uppenbara talanger för kokosnötsplockning i vår familj. 

Ärligt talat tycker jag inte att de omogna kokosnötterna smakar nåt vidare gott. Kokosvattnet smakar mest unket och fruktkötten har en något otrevlig konsistens. Nej, det finns betydligt bättre sätt att förtära dessa bowlingklot till nötter på. 

Det var vår granne, en mogen (jag vill inte skriva äldre då han trots allt är i samma ålder som vissa till oss närstående släktingar...) man från Australien, som häromdagen gjorde ett spontanbesök hos oss med en kokosnöt under armen. Han berättade att han har som vana att ta ett tidigt morgondopp och på väg tillbaka till brukar han plocka nån kokosnöt som fallit under natten. Han undrade om vi ville ha nöten. Ja, tack gärna! Ehhh... men hur gör man för att få upp den? Mannen gav oss en kort beskrivning och sen var det bara att testa. 

Kokosnöten har några mörkare runda fläckar i ena ändan (kanske alltid tre?). De är mjuka och kan enkelt skäras upp med en vass kniv. Nu kan kokosvattnet hällas ut och ner i ett glas eller direkt i munnen om man så vill. Jag tycker för övrigt att kokosvattnet smakar unket även nu. När man kommit så långt hamnar kokosnöten i kylen och där får den ligga tills den är ordentligt kall. Då tar man ut den och utsätter den för trubbigt våld, som obducenten skulle ha sagt. Av egen erfarenhet vet jag att en betongpelare duger alldeles utmärkt. Och voilà, i händerna får man då kalla skärvor med härligt vitt fruktkött.


Man kan givetvis gnaga fruktköttet direkt från skärvorna, men om man inte vill ha tänder med sig hem i en påse rekommenderar jag att man istället skär nötköttet i tunna skivor med en vass kniv. Dessa skivor avnjutes sedan väl kylda på terassen. 


5 kommentarer:

  1. Vad sugen man blir! Det måste testas (att öppna själv alltså, ätit har jag). Precis som du skriver: perfekt snacks ju och ännu godare än kokosflaksen i påsen jag har på kontoret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miljön gör ju sitt till också; att sitta på stranden i Thailand eller på kontoret på jobbet... :-)

      /Matilda

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera