Hur som helst, är man tre månader i USA så hamnar shopping på agendan förr eller senare. Alldeles oavsett att dollarkursen är allt annat än fördelaktig. Det var ju liksom här idén med shopping malls och outlets föddes.
Alla amerikanska outlets följer samma mönster. Längs en motorväg, lite utanför stan, på en åker har nån släppt ner ett helt kvarter med likadana hus. Byggnaderna ligger oftast i en slinga med en foodcourt i mitten och det är mer eller mindre samma klädmärken i samtliga outlets.
Under vår resa tvärs landet har vi gjort några kortare besök på några outlets, men inte shoppat nämnvärt. Det beror mest på att vi redan har en hel del pinaler att släpa på och inte haft någon större lust kånka på ännu mer. Men nu med en vecka kvar på JordenResaRunt var det dags. En annan fördel med att vi väntat tills nu är att sommarrean kommit igång på allvar. Sen gör det ju inget att Pennsylvania är en av få stater som inte har skatt på kläder. Läge för fynd trots dollarkursen alltså.
Följaktligen blev det en heldag på Philadelphia Premium Outlet. Runt 150 butiker stod till vårt förfogande. Vi hade alltså att göra och det blev till att prioritera. Generellt sett kan man göra bäst fynd i butikerna med de amerikanska klädmärkena (som Levi's, Tommy Hilfiger, Polo Ralph Lauren, osv). Alltså blev det vårt fokus.
Matilda har vant sig vid att med fast hand kunna styra vad barnen ska ha på sig. Those days are gone! Skiljelinjen mellan de två lägren är mycket tydlig och kan sammanfattas med ett ord. Tryck. Den yngre generationen tycker att ju mer tryck och ju fler seriefigurer desto snyggare och coolare är det. Deras mor har diametralt motsatt åsikt. Men kompromisserna gick ganska bra och det blev en hel del i barnens hög. Även vi gamle gjorde några riktiga fynd. Så nu är frågan om vi även behöver köpa ytterligare en väska...
Marcus: Imponerad att du fixade full dag i shoppingmeccat, antar att du berikade dig själv nån Blåkläder grönrödrutigflanellskjorta? Eller?
SvaraRaderaJa, om du med blåkläder menar jeans...
Radera