lördag 1 november 2014

Lissabon dag 1

Efter den något sena ankomsten till hotellet gjorde vi oss mentalt förberedda på en halv(hel!-)jobbig dag, men vi fick en bra start när vi slog ipp fönsterluckorna vid 8 och konstaterade att solen sken från en klarblå himmel. Inte illa för en solsvulten svensk familj i slutet av oktober! (Visst, vi har haft en fantastiskt fin sommar och höst i Sverige, men ändå - de senaste veckorna har det ändå varit höst hemma. :-)  )

Vi hade bokat hotellet Shiadu Ribeira Tejo, som är ett lite bättre guesthouse, eller pensaõ som det heter på portugisiska. Rummet är ett rejält 4-bäddsrum med eget badrum. Frukosten utlovades innehålla bröd, bakverk, pannkakor, pålägg och diverse hemkörda marmelader och den gjorde oss inte besvikna (särskilt inte barnen, som är svältfödda på sockerstinna frukostar ;-) ). Vid kontroll i förväg visade de sig servera även ägg, till det facila priset av €2.50 extra per ägg! Efter lite flirt (ok, affärsmässig förhandling och en vit lögn) lyckades vi få två stekta ägg serverade också, free of charge. Vi började alltså dagen med en god frukost.

Eftersom solen sken och termometern närmade sig 25 gr tyckte vi det var lagom att börja dagen med en promenad längs floden, mot Lissabons centrum. Så härligt att promenera i ljumma vindar med  enbart shorts och t-shirt!

Vi hade siktet inställt på den gamla borgen Castelo de Sao Jorge, vilket inkluderade en del branta backar uppför. Vidar fick en bumpy ride i den för resan nyinköpta vagnen och svetten lackade på mig och Marcus som chaufförer av densamma, men utsikten som belönade oss när vi kom upp gjorde det mödan värt. Jättefina vyer av centrala Lissabon och floden Tejo. Barnen älskade dessutom att springa runt på murarna på fästningen. Ett trevligt ställe att besöka.

När vi var klara med fästningen kurrade det i magarna och vi bestämde att det var hög tid för lunch. Det kändes som att det mest fanns turistfällor runt borgen, men hungern fick styra och vi valde ett ställe som låg lite avskilt, där vi kunde njuta av en uteservering utan biltrafik bredvid bordet. Maten var ok, men servicen och vänligheten fantastisk, så det blev en bra upplevelse. Vinet var gott, så vi avrundade lunchen med att gå in i restaurangens butik för att köpa en flaska av lunchvinet och vi passade dessutom på att köpa en flaska portvin också, efter att ha provat några olika.

Portvin på väg! :-)

Sen rullade vi nerför backarna i Alfama, med siktet på Baixa. Där promenerade vi på en av gågatorna och gjorde pitstopp för glassfika på ett ställe. Glassen där var fullt jämförbar med den vi åt i Numana i Italien i somras.

Lagom till att vi kommit ner ungefär i nivå med havet var det dags att börja klättra uppåt igen, mot Bairro Alto (den höga staden). Vi stannade till vid en utsiktsplats, Miradouro de Sao Pedro de Alcantara, men sen var vi alla så möra att det var hotellet som hägrade.

Efter lite vilopaus för alla och middag för den yngste familjemedlemmen gick vi till samuhallen/food courten tvärs över gatan för middag. Halva lokalen är en traditionell marknad och den andra halvan innehåller restauranger med en gemensam serveringsyta. Det är berömda kockar med egna restauranger över hela Lissabon som driver små restauranger här, så matutbudet och kvaliteten är bra - det är annat än snabbmats-food courts i USA! Vi åt diverse portugisiska specialiteter som griskind, friterad torsk, starka korvar och liknande och när maten var inmundigad var vi alla helt kaputt och mycket nöjda med att ha hotellet (sängarna!) tvärs över gatan.

Det blev hyfsat tidig sänggång för alla familjemedlemmar, men vi summerade ner en bra första dag på semestern med fint väder, god mat, roliga upplevelser och trevliga människor. Lissabon levererade!