torsdag 30 oktober 2014

Vi kom till Lissabon, men det tog sin lilla tid

Portugal, Lissabon närmre bestämt. Det är så länge sen vi bokade resan och det har varit ett sånt fokus på JordenResaRunt att Lissabon gått mer mindre under radarn. Men nu är vi här. Även om det var efter ett visst besvär. 

När vi åker på några dagar långa resor försöker vi hitta flyg med vettiga tider för bespara barnen och därmed oss själva alltför mycket besvär. Alltså bokade vi en flight till Lissabon med TAP som skulle lyfta runt kl 13. Perfekt flygtid för en småbarnsfamilj! Efter några veckor fick vi besked att flygtiden senarelagts till 18:20. Skit! Det betyder att vi skulle komma fram till hotellet vid runt kl 23. I bästa fall. Med tre barn på gränsen till medvetslöshet av trötthet. Skulle vi boka om? Hitta en bättre tid? Kanske rent utav åka någon annanstans? Nej, vi var inställda på Lissabon så vi bestämde oss för att gilla läget.

Väl på flygplatsen fick vi info om att vi skulle bli 15 min sena då planet ankommit sent. Nåja, det flyger vi in. Boarding. Vi baxar in hela familjen längst bak och sen händer... ...ingenting. Efter en stund meddelar kaptenen att vi har "minor technical problem" och väntar på servicepersonal. Det ska ta 20-25 min. Efter 45 minuter i en allt varmare kabin får vi veta att vi väntar på ett beslut. Vilket beslutet är och vem som ska fatta det har vi ingen aning om.

Efter 2 timmars väntan i planet får vi gå av planet och tillbaka till gaten. Vi förbereder oss på att det kanske inte blir någon flygning. Men så händer det. Vi boardar igen och tre timmar sena lyfter vi. Ryktet sprider sig bland passagerarna att det var dörren i aktern av planet som krånglade. 

Jag har full förståelse att saker och ting kan gå i sönder eller krångla. Jag har däremot INGEN förståelse för att man inte kommunicerar på ett vettigt sätt till oss passagerare. Hur svårt kan det vara att berätta vad som händer med regelbundenhet, kanske en gång var 15 minut? Oöverstigligt svårt tydligen.

Efter en lång väntan på bagaget flöt allt på bra. Förbeställd taxi, hotellpersonal som väntade på oss, incheckning och till sist kunde vi skicka hela familjen i säng. Men då hade klockan hunnit bli 01:30 lokal tid eller 02:30 svensk tid. 

Hur barnen fixade det? Bättre än de flesta vuxna på samma flight.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar