När vi började nysta i alla dessa frågor upptäckte vi ganska snart att det
mesta kom tillbaka till storleken på husbilen. Generellt sett kan man säga att
det finns tre olika storlekar på husbilar för uthyrning i USA. De betecknas
C19, C25 respektive C30 efter sin längd mätt i fot (det är ju trots allt en del
av den engelsktalande delen av världen, där man efter drygt 200 år ännu inte
riktigt vill inse fördelarna med det metriska systemet…).
I vårt fall försvann den minsta husbilen (C19) ur bilden direkt, då där
bara finns tre sovplatser. Så då stod valet mellan de två större modellerna och
till vår förvåning visade det sig att den större (C30) faktiskt var något lite
billigare att hyra. Så med C30 får vi alltså en större husbil och därmed fler
sovplatser och större utrymmen till en billigare penning. Då kan man ju tycka
att valet borde vara självklart, men riktigt så enkelt är det faktiskt inte.
C30 är knappt två meter längre, vilket gör den otympligare att hantera på de
ibland trånga utrymmena på vägarna i nationalparkerna. Dessutom är utbudet av
campingplatser mindre för de stora husbilarna än de små. Vissa campingplatser
tar helt enkelt inte alls emot husbilar som är längre av 27 fot. Eftersom C25
räcker i storlek för att hela familjen ska åka tryggt och för att ge alla en
sovplats kommer vi därför att satsa på en C25.
Nästa stora fråga är då var hyr man en husbil och vad kostar det? Ja, som
första utgångspunkt kan man säga att man ska hyra den hemifrån Sverige och i
god tid. Anledningen till detta är att man vill vara säker på att få tag i en
husbil över huvud taget, då de är populära och mycket väl kan ”ta slut”. Man
vill också hålla koll på kostnaderna och det kan man om man beställer och
betalar hemifrån. Priserna varierar från vecka till vecka och låses först när
du beställer husbilen. Dessutom ser du i lugn och ro till att få det
försäkringspaket du behöver, varken mer eller mindre. USA är nämligen inte bara
bilens utan även försäkringarnas förlovade land. Har du inte helt klart för dig
vilka försäkringar du ska ha eller ännu hellre redan köpt ett försäkringspaket,
så kan du lugnt räkna med att få höra en väldigt övertygande argumentation från
uthyraren om varför du bara MÅSTE köpa tilläggsförsäkringar mot allt möjligt
och omöjligt. Det kan vara svårt att stå emot och i slutändan blir det dyrt.
Det finns givetvis ett antal uthyrare av husbilar i USA, men den största
heter Cruise Amerika. De har en hemsida som man kan göra sin bokning på och för
att få ett hum om kostnadsbilden testade vi den. Det visade sig att man bara
kunde boka husbil via hemsidan om man hämtar och lämnar husbilen på samma
plats. Det ville ju inte vi, men vi fortsatte ändå för att få en ungefärlig
kostnad. Till sist kom vi fram till att kostnaden skulle landa en bra bit över
50 000 kronor för den period vi tänkt oss (men att både hämta och lämna i
Seattle).
Så för att komma runt problemet att vi vill hämta och lämna tillbaka
husbilen i två olika städer (Seattle respektiver Denver) kontaktade vi två
resebyråer som är specialiserade på resor i den engelsktalande delen av
världen. Det var med viss bävan vi såg fram emot att få deras offerter, då vi
av erfarenhet vet att saker och ting har en tendens att bli väldigt mycket
dyrare om man använder sig av resebyråer. (Läs exempelvis mina tidigare inlägg
om flygbiljetter) Dessutom skulle ju kostanden för envägshyran tillkomma.
När offerterna sedan trillade in några dagar senare skilde det inte många
kronor mellan de båda, men vi blev oerhört förvånade över att båda var på
mindre än hälften av det belopp vi fick via Cruise Amerikas hemsida! Vår första
tanke var att de måste använda sig av någon liten uthyrare som i sin tur
använder sig av gamla och slitna husbilar. Detta måste vi alltså undersöka
närmre och tämligen omgående visar det sig att båda använder sig av (hör ni
trumvirvlarna??): Cruise Amerika! Jaha, vad är det då som är fel? Tillkommer
det kostnader för försäkringar, utrustningar, miles eller nåt annat som inte
syns i offerenterna? Nej, det gör det inte. Det är till och med så att
offerterna från resebyråerna inkluderar fria miles, vilket priset från hemsidan
inte gjorde.
Så det är och förblir ett mysterium för mig hur det kan vara dubbelt så
dyrt att boka en husbil själv på nätet där man själv gör allt jobb, än det är
att boka via en resebyrå. Speciellt med tanke på att resebyrån ju måste förse
en person med en dator, en telefon, ett skrivbord i en lämplig lokal, med mera.
Vidare ska de betala personen i fråga för att leta upp bilar och priser, skriva
offerter och svara på en massa konstiga frågor från mig och dessutom misstänker
jag starkt att resebyrån vill göra sig en liten vinst på sin roll som
mellanhand.
Det finns alltså två lärdomar att ta med sig. För det första så ska man
alltid kolla priser dels på egen hand och dels via resebyråer, för man vet
aldrig var man gör den bästa affären. För det andra är sensmoralen alltså att
storleken verkligen har betydelse, men inte alltid på det sätt man först tror.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar