fredag 22 augusti 2014

Hur säkert är säkert?

Tillbaka i ekorrhjulet igen. Men efter en behaglig sommar så finns det kraft att ta sig an såväl sensommmar och höst som fortsatt planerande av JordenResaRunt.

När man ska vara borta i 6 månader är det många saker man måste tänka på. Vissa betydligt roligare och mer stimulerande än andra. En av de i mitt tycke tråkigaste sakerna att ta tag i är försäkringar. Jag hatar försäkringar! (Ändå hamnar det av någon outgrundlig anledning alltid på min lott...).  Sida upp och sida ner av finstilt text och en miljon olika undantag då försäkringen inte gäller. Ibland undrar man om det finns något tillfälle då de är fullt tillämpliga. Men reseförsäkring måste man ju ha, så det är bara till att bita i det sura äpplet.

I de flesta hem- eller villaförsäkringar ingår en faktiskt ganska bra reseförsäkring. Så också i vår. Problemet med vår försäkring är att den gäller för resor upp till 45 dagar, vilket jag tror är mer eller mindre standard för reseförsäkringar som är inkluderad i hem/villaförsäkringar. Man behöver ju inte vara matematikprofessor för att förstå att 45 dagar inte räcker om man ska vara borta i sex månader. Så för att lösa problemet gick jag in på vårt försäkringsbolags hemsida, men det gjorde mig bara ännu mera förvirrad. Den enda väg framåt som jag kunde se var att ringa till försäkringsbolaget för att få någon att förklara för mig. Sagt och gjort. Jag kom fram till en hjälpsam kille utan att behöva sitta en enda minut i telefonkö(!). Han förklarade att man helt enkelt förlängde de 45 dagarna i försäkringen vi redan har med så många dagar som behövs. Enkelt och lättförståligt – även för mig! Det enda han behövde veta var vilka som skulle resa, hur länge vi skulle vara borta och om vi skulle till USA (reseförsäkringen är tydligen dyrare om man ska till USA). Det var ju ganska enkelt att svara på.
 
Nästa diskussion var prislappen på försäkringskalaset.  Efter lite knappande på sin dator fick han fram att den landade på 10 347 kr för oss fem. Jag har svårt att relatera den kostnaden till något, men rent spontant känns det ganska dyrt. Troligen kommer vi alltså att investera drygt 10 000 på nåt som vi absolut inte vill använda. Kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar