tisdag 8 augusti 2017

Game over

Allt har ett slut. Så även vår semesterresa, så efter knappt åtta veckor i Thailand säger vi tack och adjö för denna gång. Nu återstår bara en natt och ett förmiddagsdopp innan vi påbörjar resan hemåt. 


Vid middagen i kväll, medan fullmånen sakta reste sig ur havet, frågade vi barnen vad som varit bäst under resan. Leka med kusinerna, bada, leka på stranden, äta glass och läsa hamnade högst på listan. För oss vuxna är det nog den totala avkopplingen som är den största behållningen (speciellt här i Na Dan) tillsammans med maten. 


Eftersom resan i det närmaste är slut är det också dags att summera våra oerhört prestigefylld spelturneringar. Vi har alltid ett batteri av spel med oss och oftast har vi två speltillfällen per dag. Först är det innan lunch då solen är för stark för att vara på stranden och sedan efter duschen men innan middagen på kvällen.


Vidar piskar allt som oftast skiten ur oss i Memory och börjar dessutom bli en riktig fena på "svälta räv", vilket de vuxna i sällskapet tycker är ett mindre intressant spel för att uttrycka sig milt. Vi börjar också introducera de större barnen i lite mer avancerade kortspel som plump, sjuan och skitgubbe. Men favoriten är fortfarande Fia med knuff följt av Uno så det är turneringarna i dessa spel som nu avslutats. I våra turneringar är det bara seger som räknas, hedervärda andraplatser är vi inte intresserade av. Att komma två är att vara första förlorare...


I eftermiddags hade vi en oerhört rafflande uppgörelse i Fia. Algot ledde med en vinst över undertecknad så jag var piskad att vinna för att dela segern i turneringen. Övriga deltagare var för långt efter. Frun i huset (bungalowen) lyckades hålla sig neutral, men var Svantes sympatier låg var det ingen större tvekan om. Trots detta lyckades jag ta mina fyra pjäser först runt banan och in i boet, men sen tog det stopp. Medan jag stod och hackade för att få ut min sista pjäs med en etta passerade Matilda mig och därmed var det avgjort. Så efter 38 rundor Fia avgick Algot välförtjänt med segern efter att ha vunnit 12 gånger. Jag får trösta mig med att jag gick segrande ur Uno-turneringen...


Så för att summera kan man lugnt påstå att vi verkligen gillar Thailand, denna resa var inget undantag och jag är helt säker på att vi kommer att komma tillbaka. Kanske redan nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar