tisdag 22 mars 2016

En dag i England

Unga människor i kostym och slips med rätt färg på ränderna, roddare i floden, perfekt gröna och trimmade gräsmattor, massvis av vackra gamla hus, sandsten i överflöd. Ja, mycket riktigt! Det är Oxford jag tänker på och det var också där vi tillbringade vår tisdag. 

För att stilla den yngre generationens upptäckarlusta började vi med en ordentligt titt i Naturhistoriska museet. Speciellt de stora fossilen efter olika dinosaurier studerades mycket noga. Museet var mycket fint och lagom stort så vi hann aldrig tröttna. 


Resten av dagen spenderade vi genom långsamt strosande bland gamla college och kyrkor. Vi njöt helt enkelt av de på något sätt tidlösa atmosfären



Och naturligtvis rundade vi av vårt besök med en klassiskt afternoon tee. Dubbelmackor, scones och bakverk åtnjöts tillsammans med en kopp rykande hett Earl Grey.



Jag driver ju tesen att brittiskt mat har ett oförtjänt dåligt rykte och även denna resa är ett bevis på detta. Första kvällen åt jag lamm som var så mört att det nästan ramlade isär och till det fick jag rotfrukter med rosmarin. Mycket smakrikt, vällagat och gott. I går kväll provade vi den andra puben i byn och på en gammal hederlig pub äter man naturligtvis Fish & Chips. Jag måste säga att fisken var perfekt tillagad, potatisen "hemmaskuren" och även den mycket god. 


Fisken var så god att puben fick en ny chans ikväll. Men idag tag jag en hederlig burgare istället och även den får gott betyg. Kort sagt en bra resa på matfronten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar