måndag 30 oktober 2017

Punkare...

Dunk! Pssssss...


Punka, och det var ingen pyspunka heller. Man skulle kunna föna håret i luftflödet från vänster framdäck. Det gäller även de som är begåvade med mer hår än jag.


Jaha... bara till att kavla upp ärmarna på min kortärmade pikétröja och sätta igång. Det fanns ett reservhjulet och det var åtminstone inte av allra sämsta kvalité (även om jag helst inte kör några längre sträckor med det). Fram med fälgkors och domkraft, om den klena lilla saken nu kan kallas för domkraft. Då upptäcker jag att nån idiot satt fast däcksidorna med buntband. De är svåra att avlägsna då det vassaste man får ta med sig i handbagaget är framtänderna. Jaha igen...


Tilda börjar gå mot en cypriotisk fåraherde som vi passerade nyss för att fråga efter en kniv. Samtidigt börjar jag fila på buntbanden med resterna av en krossade flaska som jag hittar i vägkanten. Det sista buntbandet går av ungefär i samma sekund som Tilda återvänder med en kniv. Ett attans massa varv på den så kallade domkraften senare sitter reservhjulet på plats.



Den cypriotiske fåraherden visade sig prata riktigt bra engelska och har dessutom en kompis som fixar däck (vad är oddset för det?), men först måste vi äta lunch. Med 3,5 hjul pressar vi vår stackars fiesta ytterligare några kilometer upp för berget till vårt mål för dagen; Pissouri by. Där belönas vi med ytterligare en fantastisk lunch och hänförande utsikt.



När vi njutit färdigt är det dags att ta tag i vårt punkterade däck. Tillbaka till vår kompis fåraherden och efter ett översvallande mottagande på fårgården ringer Sokrates (jo, vår nya kompis heter faktiskt så!) sin kompis däckfixaren. Sokrates gård ligger uppe på en kulle så han kan till och peka ut vilket hus vi ska till. Vi kör dit och mycket riktigt finns där ett gammalt skraltigt garage med däck i. När vi inspekterar hjulet lite närmre ser vi att det inte alls är punkterat utan istället är det fälgen som fått sig en ordentlig smäll. Det läcker alltså ut mellan däck och fälg. Men vår däckfixare kan råda bot och ur verktygslådan trollar han fram en slägga som han bearbetar fälgen med. 10 slag med släggan och 5 Euro senare har vi ett hjul som håller luften. Förhoppningsvis ändan tills vi lämnat tillbaka bilen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar